E-commerce – nowoczesny sposób na zdobycie klienta

W ciągu ostatnich lat oblicze polskiego handlu uległo znaczącej zmianie. Obok metod tradycyjnych, polegających na bezpośrednim kontakcie ze sprzedającym, znaczącą rolę zaczął odgrywać handel elektroniczny (e-commerce). Jest to branża, która rozwija się bardzo dynamicznie, a to dzięki coraz większej liczbie osób dokonujących zakupów w sieci www. Obecnie sklepy internetowe stają się niezwykle popularne i cenione przez konsumentów, a firmy chętnie angażują się w ten rodzaj handlu. Oto kilka porad dotyczących prowadzenia sklepów internetowych.

Zakładanie i rozwój sklepu

Trzeba zauważyć, że e-sklep powinien być dobrze przemyślanym przedsięwzięciem. Podobnie jak w przypadku zwykłych stron internetowych, na początku należy opracować ogólną koncepcję sklepu – jego asortyment, funkcjonalności, wygląd itp. Do funkcjonowania sklepu potrzebny będzie także hosting, domena oraz oprogramowanie. To ostatnie jest niezwykle ważne dla sprawnego działania e-sklepu. Dobre oprogramowanie powinno być:

– bezpieczne

– dostosowane do indywidualnych preferencji

– zapewniające wgląd w kod źródłowy, nieograniczoną liczbę produktów, możliwość wykorzystania własnego serwera

– intuicyjne i proste w obsłudze

– oferujące wiele różnorodnych funkcji

Obecnie firmy mają możliwość skorzystania z różnych odmian oprogramowania. Istnieją rozwiązania całkowicie darmowe (Oscommerce), jednak okazują się one niewydajne i mało funkcjonalne. Rozwiązania płatne (tzw. „pudełkowe”) sprawdzają się przy dużej ilości produktów. Oferują one zazwyczaj wersje standardowe i premium, dają więcej możliwości niż oprogramowanie bezpłatne i można je częściowo dostosować do własnych potrzeb (Sote, Shoper, Aptus, Easyshop, Triger). Najbardziej efektywne dla firmy może okazać się stworzenie sklepu internetowego od podstaw, dzięki czemu będzie on spełniał najbardziej wygórowane wymagania. Taka opcja wiąże się jednak z wysokimi kosztami.

Należy pamiętać, że samo założenie sklepu w sieci nie wystarczy, by odnieść sukces. Serwis trzeba ciągle rozwijać i udoskonalać. Sprzedawca powinien monitorować to, co dzieje się w sklepie, zwracać uwagę na działania użytkowników i reagować na nie. Sklep należy stale aktualizować, dodawać nowe produkty, aby odbiorca miał pewność, że trafia tylko na rzeczy nowe i aktualne. Warto również promować sklep poprzez wybór odpowiednich narzędzi (np. AdWords, AdSense, pozycjonowanie), aby klienci wiedzieli, że taka strona istnieje i zainteresowali się nią. Sprzedawca powinien wreszcie utrzymywać stały kontakt z klientami, np. poprzez formularze kontaktowe, e-mail, serwisy społecznościowe, ale także poprzez ofertę dostosowaną do klienta lub grup klientów.

Funkcjonalności e-sklepów

Oprogramowania sklepów internetowych oferują klientom wiele różnych możliwości. W zależności od aplikacji dana funkcja może być proponowana w standardowej wersji lub w dodatkowo płatnym pakiecie. Oto przykładowe funkcjonalności sklepów internetowych:

– informacyjny pulpit startowy – wszystko to, co dzieje się w sklepie, wyświetla się w skrócie na jednym ekranie

– edycja wyglądu za pomocą myszy – wygląd można dostosować klikając i przeciągając wybrane elementy, ponadto można wybrać stopkę, logotyp czy tło

– szybka obsługa zamówień – na bieżąco można śledzić stopień realizacji zamówienia, dostępne są tu również narzędzia do zarządzania przesyłkami

– narzędzia do reklamy i promocji – są to mechanizmy służące utrzymaniu klienta, np. promocje dnia, rabaty, kupony itp.

sklep przyjazny dla wyszukiwarek – wszystko to, czego trzeba, by znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, np. odpowiednie nagłówki, poprawny kod strony

– niezależne warianty produktów – towary można oferować np. w różnych rozmiarach, kolorach itp., w sklepie będą one traktowane odrębnie

– integracja z serwisami zewnętrznymi – większość sklepów w standardzie oferuje integrację np. z Allegro, porównywarkami cen (Skąpiec, Ceneo) czy systemami płatności online

– raporty i analizy – dzięki nim przedsiębiorca może monitorować liczbę odwiedzających sklep, popularność asortymentu, wielkość sprzedaży itp.

Klienci w sklepie

Biznes w Internecie nie jest rzeczą łatwą. O ile samo założenie strony nie jest zbyt trudne, to przyciągnięcie do niej odbiorcę wymaga więcej pracy. Nie inaczej jest ze sklepami. Aby klient zauważył firmę w sieci, można skorzystać z najbardziej popularnych form promocji w sieci, np. reklam AdWords i AdSense, pozycjonowania czy też katalogów. W przypadku e-commerce istnieją także inne sposoby na zdobycie klienta. Jednym z nich są porównywarki cen i serwisy aukcyjne. Dzięki nim marka firmy staje się bardziej rozpoznawalna i zauważalna. Ponadto przedsiębiorcy mogą wykorzystywać do komunikacji z klientami serwisy społecznościowe, które stają się coraz bardziej popularne. W warunkach dużej konkurencji wśród e-sklepów ważne jest, aby zatrzymać nabywców jak najdłużej w sklepie, a w dłuższym czasie sprawić, by byli lojalni wobec firmy. Przedsiębiorca powinien systematycznie śledzić zachowania użytkowników sklepu. Najważniejsze miejsca, które należy obserwować, to strona główna (co robią klienci po wejściu na nią, czy sprawdzają dane kontaktowe, dlaczego nie przechodzą na strony konkretnych produktów), strona produktu (dlaczego klient nie dodaje towaru do koszyka; co może odstraszać użytkownika), koszyk (czy klient realizuje dalej zamówienie, dlaczego czasem użytkownik w tym miejscu opuszcza sklep), proces zamówienia (na jakim etapie klient się zatrzymuje i dlaczego). Można również usprawnić cały sklep, aby lepiej odpowiadał oczekiwaniom potencjalnych klientów. Oto kilka sposobów:

– nieskomplikowany wygląd i przyjazna nawigacja – na stronach sklepu klient powinien móc bez problemu odnaleźć najważniejsze informacje o firmie i oferowanych produktach, należy unikać zbędnych reklam i animacji

– aktualizacje treści – ważne jest, aby w sklepie nie znajdowały się produkty stare i niepopularne, dlatego należy na bieżąco uaktualniać zarówno asortyment, jak i informacje na stronie głównej

– personalizacja – firma powinna, traktować każdego klienta indywidualnie, wychodząc naprzeciw jego zainteresowaniom. Na stronie głównej sklepu sprzedający może umieszczać produkty odpowiadające oczekiwaniom klientów. Możliwe jest również pozostawienie użytkownikom wyboru elementów, które chcą widzieć na stronie

– kontakt ze sklepem – dla klienta istotne jest, by komunikacja ze sprzedającym przebiegała sprawnie i bez problemów, na stronie w widocznym miejscu powinny znaleźć się dane kontaktowe i pomoc dla użytkowników, aby łatwo mogli oni porozumieć się z firmą

E-commerce się opłaca

Rynek sprzedaży internetowej z roku na rok osiąga coraz lepsze wyniki. Użytkownicy sieci www coraz częściej dokonują zakupów w e-sklepach, co spowodowane jest większą liczbą osób korzystających z Internetu i poprawiającym się poziomem zaufania do transakcji online. Prowadzenie sprzedaży w sieci może przynieść przedsiębiorcy wymierne korzyści.

1. sklep otwarty jest przez całą dobę 365 dni w roku – klienci mogą bez problemu dokonać zakupu o satysfakcjonującej ich porze i to bez wychodzenia z domu

2. e-sklepy posiadają bogaty asortyment i niskie ceny – dla odbiorcy istotne jest, aby miał duże możliwości wyboru produktu po odpowiedniej cenie

3. sklep internetowy może uzupełniać tradycyjne metody sprzedaży – często internauci w sieci sprawdzają informacje o produkcie, aby potem dokonać zakupu „w realu”, e-commerce może stanowić atrakcyjne wsparcie tradycyjnej działalności gospodarczej

4. w e-sklepie można obsługiwać dużą ilość klientów w tym samym czasie – w tradycyjnym sklepie nie byłoby to możliwe, w internetowym jak najbardziej (wszystko jednak zależy od wydajności serwera)

5. sprzedaż online to oszczędność pieniędzy – e-sklepy nie wymagają zatrudniania dodatkowych pracowników, czy też wynajmowania dodatkowych pomieszczeń, do obsługi zamówień wystarczy jedna wykwalifikowana osoba

E-commerce, wbrew pozorom, to trudny biznes. Wśród sklepów internetowych panuje duża konkurencja, na skutek czego wiele z nich upada, ale i pojawiają się nowe. Aby zdobyć silną pozycję, należy stale badać potrzeby klientów i odpowiadać na nie w atrakcyjny i przystępny sposób. Trzeba pamiętać także o profesjonalnej obsłudze i inwestowaniu w fachowe oprogramowanie e-sklepu, aby użytkownik był w pełni usatysfakcjonowany z korzystania z serwisu i wrócił do niego w przyszłości. Handel w Internecie ma przed sobą świetlaną przyszłość, ale tylko dla tych, którzy są na tyle silni i profesjonalni, aby odeprzeć ataki konkurencji, które wiele e-sklepów mogą pogrzebać już na początku działalności.

Autor: Aldona Derdziak


<< Powrót do Akademii Biznesu

Napisz do autora:

Prosimy o podanie informacji kontaktowych oraz treści wiadomości. Postaramy się odpowiedzieć w jak najszybszym czasie.

Słowa kluczowe: e-sklep, sklep internetowy, sklepy w Internecie, oprogramowanie e-sklepu, handel w Internecie, e-commerce, biznes w Internecie, oprogramowanie dla sklepów internetowych, handel elektroniczny

Sprawdź: Promocja Firmy w Internecie

Polecane:

Ogłoszenia skupu złomu i wywóz kontenerów i gruz Wrocław dla klientów z Dolnego Śląska


Par

 

E-commerce – nowoczesny sposób na zdobycie klienta

W ciągu ostatnich lat oblicze polskiego handlu uległo znaczącej zmianie. Obok metod tradycyjnych, polegających na bezpośrednim kontakcie ze sprzedającym, znaczącą rolę zaczął odgrywać handel elektroniczny (e-commerce). Jest to branża, która rozwija się bardzo dynamicznie, a to dzięki coraz większej liczbie osób dokonujących zakupów w sieci www. Obecnie sklepy internetowe stają się niezwykle popularne i cenione przez konsumentów, a firmy chętnie angażują się w ten rodzaj handlu. Oto kilka porad dotyczących prowadzenia sklepów internetowych.

Zakładanie i rozwój sklepu

Trzeba zauważyć, że e-sklep powinien być dobrze przemyślanym przedsięwzięciem. Podobnie jak w przypadku zwykłych stron internetowych, na początku należy opracować ogólną koncepcję sklepu – jego asortyment, funkcjonalności, wygląd itp. Do funkcjonowania sklepu potrzebny będzie także hosting, domena oraz oprogramowanie. To ostatnie jest niezwykle ważne dla sprawnego działania e-sklepu. Dobre oprogramowanie powinno być:

  • bezpieczne

  • dostosowane do indywidualnych preferencji

  • zapewniające wgląd w kod źródłowy, nieograniczoną liczbę produktów, możliwość wykorzystania własnego serwera

  • intuicyjne i proste w obsłudze

  • oferujące wiele różnorodnych funkcji

Obecnie firmy mają możliwość skorzystania z różnych odmian oprogramowania. Istnieją rozwiązania całkowicie darmowe (Oscommerce), jednak okazują się one niewydajne i mało funkcjonalne. Rozwiązania płatne (tzw. „pudełkowe”) sprawdzają się przy dużej ilości produktów. Oferują one zazwyczaj wersje standardowe i premium, dają więcej możliwości niż oprogramowanie bezpłatne i można je częściowo dostosować do własnych potrzeb (Sote, Shoper, Aptus, Easyshop, Triger). Najbardziej efektywne dla firmy może okazać się stworzenie sklepu internetowego od podstaw, dzięki czemu będzie on spełniał najbardziej wygórowane wymagania. Taka opcja wiąże się jednak z wysokimi kosztami.

Należy pamiętać, że samo założenie sklepu w sieci nie wystarczy, by odnieść sukces. Serwis trzeba ciągle rozwijać i udoskonalać. Sprzedawca powinien monitorować to, co dzieje się w sklepie, zwracać uwagę na działania użytkowników i reagować na nie. Sklep należy stale aktualizować, dodawać nowe produkty, aby odbiorca miał pewność, że trafia tylko na rzeczy nowe i aktualne. Warto również promować sklep poprzez wybór odpowiednich narzędzi (np. AdWords, AdSense, pozycjonowanie), aby klienci wiedzieli, że taka strona istnieje i zainteresowali się nią. Sprzedawca powinien wreszcie utrzymywać stały kontakt z klientami, np. poprzez formularze kontaktowe, e-mail, serwisy społecznościowe, ale także poprzez ofertę dostosowaną do klienta lub grup klientów.

Funkcjonalności e-sklepów

Oprogramowania sklepów internetowych oferują klientom wiele różnych możliwości. W zależności od aplikacji dana funkcja może być proponowana w standardowej wersji lub w dodatkowo płatnym pakiecie. Oto przykładowe funkcjonalności sklepów internetowych:

  • informacyjny pulpit startowy – wszystko to, co dzieje się w sklepie, wyświetla się w skrócie na jednym ekranie

  • edycja wyglądu za pomocą myszy – wygląd można dostosować klikając i przeciągając wybrane elementy, ponadto można wybrać stopkę, logotyp czy tło

  • szybka obsługa zamówień – na bieżąco można śledzić stopień realizacji zamówienia, dostępne są tu również narzędzia do zarządzania przesyłkami

  • narzędzia do reklamy i promocji – są to mechanizmy służące utrzymaniu klienta, np. promocje dnia, rabaty, kupony itp.

  • sklep przyjazny dla wyszukiwarek – wszystko to, czego trzeba, by znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, np. odpowiednie nagłówki, poprawny kod strony

  • niezależne warianty produktów – towary można oferować np. w różnych rozmiarach, kolorach itp.; w sklepie będą one traktowane odrębnie

  • integracja z serwisami zewnętrznymi – większość sklepów w standardzie oferuje integrację np. z Allegro, porównywarkami cen (Skąpiec, Ceneo) czy systemami płatności online

  • raporty i analizy – dzięki nim przedsiębiorca może monitorować liczbę odwiedzających sklep, popularność asortymentu, wielkość sprzedaży itp.

Klienci w sklepie

Biznes w Internecie nie jest rzeczą łatwą. O ile samo założenie strony nie jest zbyt trudne, to przyciągnięcie do niej odbiorcę wymaga więcej pracy. Nie inaczej jest ze sklepami. Aby klient zauważył firmę w sieci, można skorzystać z najbardziej popularnych form promocji w sieci , np. reklam AdWords i AdSense, pozycjonowania czy też katalogów. W przypadku e-commerce istnieją także inne sposoby na zdobycie klienta. Jednym z nich są porównywarki cen i serwisy aukcyjne. Dzięki nim marka firmy staje się bardziej rozpoznawalna i zauważalna. Ponadto przedsiębiorcy mogą wykorzystywać do komunikacji z klientami serwisy społecznościowe, które stają się coraz bardziej popularne. W warunkach dużej konkurencji wśród e-sklepów ważne jest, aby zatrzymać nabywców jak najdłużej w sklepie, a w dłuższym czasie sprawić, by byli lojalni wobec firmy. Przedsiębiorca powinien systematycznie śledzić zachowania użytkowników sklepu. Najważniejsze miejsca, które należy obserwować, to strona główna (co robią klienci po wejściu na nią, czy sprawdzają dane kontaktowe, dlaczego nie przechodzą na strony konkretnych produktów), strona produktu (dlaczego klient nie dodaje towaru do koszyka; co może odstraszać użytkownika), koszyk (czy klient realizuje dalej zamówienie, dlaczego czasem użytkownik w tym miejscu opuszcza sklep), proces zamówienia (na jakim etapie klient się zatrzymuje i dlaczego). Można również usprawnić cały sklep, aby lepiej odpowiadał oczekiwaniom potencjalnych klientów. Oto kilka sposobów:

  • nieskomplikowany wygląd i przyjazna nawigacja – na stronach sklepu klient powinien móc bez problemu odnaleźć najważniejsze informacje o firmie i oferowanych produktach; należy unikać zbędnych reklam i animacji

  • aktualizacje treści – ważne jest, aby w sklepie nie znajdowały się produkty stare i niepopularne, dlatego należy na bieżąco uaktualniać zarówno asortyment, jak i informacje na stronie głównej

  • personalizacja – firma powinna, traktować każdego klienta indywidualnie, wychodząc naprzeciw jego zainteresowaniom. Na stronie głównej sklepu sprzedający może umieszczać produkty odpowiadające oczekiwaniom klientów. Możliwe jest również pozostawienie użytkownikom wyboru elementów, które chcą widzieć na stronie

  • kontakt ze sklepem – dla klienta istotne jest, by komunikacja ze sprzedającym przebiegała sprawnie i bez problemów; na stronie w widocznym miejscu powinny znaleźć się dane kontaktowe i pomoc dla użytkowników, aby łatwo mogli oni porozumieć się z firmą

E-commerce się opłaca

Rynek sprzedaży internetowej z roku na rok osiąga coraz lepsze wyniki. Użytkownicy sieci www coraz częściej dokonują zakupów w e-sklepach, co spowodowane jest większą liczbą osób korzystających z Internetu i poprawiającym się poziomem zaufania do transakcji online. Prowadzenie sprzedaży w sieci może przynieść przedsiębiorcy wymierne korzyści.

  1. sklep otwarty jest przez całą dobę 365 dni w roku – klienci mogą bez problemu dokonać zakupu o satysfakcjonującej ich porze i to bez wychodzenia z domu

  2. e-sklepy posiadają bogaty asortyment i niskie ceny – dla odbiorcy istotne jest, aby miał duże możliwości wyboru produktu po odpowiedniej cenie

  3. sklep internetowy może uzupełniać tradycyjne metody sprzedaży – często internauci w sieci sprawdzają informacje o produkcie, aby potem dokonać zakupu „w realu”; e-commerce może stanowić atrakcyjne wsparcie tradycyjnej działalności gospodarczej

  4. w e-sklepie można obsługiwać dużą ilość klientów w tym samym czasie – w tradycyjnym sklepie nie byłoby to możliwe, w internetowym jak najbardziej (wszystko jednak zależy od wydajności serwera)

  5. sprzedaż online to oszczędność pieniędzy – e-sklepy nie wymagają zatrudniania dodatkowych pracowników, czy też wynajmowania dodatkowych pomieszczeń; do obsługi zamówień wystarczy jedna wykwalifikowana osoba

E-commerce, wbrew pozorom, to trudny biznes. Wśród sklepów internetowych panuje duża konkurencja, na skutek czego wiele z nich upada, ale i pojawiają się nowe. Aby zdobyć silną pozycję, należy stale badać potrzeby klientów i odpowiadać na nie w atrakcyjny i przystępny sposób. Trzeba pamiętać także o profesjonalnej obsłudze i inwestowaniu w fachowe oprogramowanie e-sklepu, aby użytkownik był w pełni usatysfakcjonowany z korzystania z serwisu i wrócił do niego w przyszłości. Handel w Internecie ma przed sobą świetlaną przyszłość, ale tylko dla tych, którzy są na tyle silni i profesjonalni, aby odeprzeć ataki konkurencji, które wiele e-sklepów mogą pogrzebać już na początku działalności.

Aldona Derdziak


Copyright © 2017 katalogprzedsiebiorstw.pl | Wszelkie prawa zastrzeżone
Agencja interaktywna LTB.pl
Dołącz do nas na Facebook'u