Firmowe Strony Internetowe

Być albo nie być w sieci, czyli o firmowych stronach internetowych

W obecnych czasach Internet staje się nieodłączną częścią życia społecznego i gospodarczego. Nie inaczej jest w przypadku przedsiębiorców. W komunikacji z otoczeniem coraz większe znaczenie odgrywa poczta elektroniczna oraz atrakcyjne dla odbiorców strony internetowe. Dzięki nim firma może kontaktować się z klientami i partnerami handlowymi. Dziś prawie każdy przedsiębiorca posiada stronę internetową, nie wszyscy jednak decydują się na ten krok. Przyjrzyjmy się bliżej tworzeniu stron www, zarządzaniu nimi oraz zaletom z tym związanym.

Początki czyli zakładamy własną stronę www

W powszechnym mniemaniu założenie strony internetowej jest proste: wystarczy wykupić hosting oraz domenę i strona może działać. Nic bardziej mylnego. Zanim witryna powstanie, jej twórca powinien podjąć kilka istotnych decyzji, mających wpływ na późniejsze funkcjonowanie strony. Przede wszystkim należy zastanowić się nad tym, jak będzie wyglądać strona i co się na niej znajdzie, a ponadto zredagować pierwsze teksty (najlepiej by były one atrakcyjne i przyciągające uwagę odbiorcy). Firma powinna rozważyć, jak skomplikowana będzie witryna – czy będzie to statyczna strona z podstawową ofertą i danymi kontaktowymi, czy też może serwis będzie bardziej rozbudowany, np. ze sklepem internetowym i prezentacjami multimedialnymi. Na tym etapie dobrze jest też zainwestować w CMS’a, aby łatwo było modyfikować stronę (ale o tym później). Aby serwis był jak najbardziej funkcjonalny, należy dokładnie przemyśleć jego stronę techniczną, czyli:

nawigację – powinna ona być prosta i intuicyjna; użytkownicy niechętnie zmieniają przyzwyczajenia, dlatego np. przeniesienie menu z lewej na prawą stronę może być ryzykowne – klient zniecierpliwiony łatwiej może się zniechęcić i opuścić witrynę; menu powinno być widoczne z każdej podstrony, aby łatwo było wrócić na stronę główną lub do wybranego działu

technologię – wykorzystywana technika programistyczna zależy od charakteru strony (np. czy będzie to galeria zdjęć czy też prezentacja multimedialna), często łączenie różnych technologii niestety nie wychodzi stronie na dobre

mapy serwisu i odsyłacze – pomaga to przede wszystkim wyszukiwarkom; dobrze jest również umieścić na stronie odnośnik do strony głównej (np. Home, Home Page)

Jeśli chodzi o stronę wizualną witryn, to jest to również duże wyzwanie. Ogólnie rzecz biorąc nie należy przesadzać z grafiką i animacjami. Proporcje między tekstem a obrazem powinny być wyważone, a kolorystyka strony powinna odpowiadać barwom firmy (np. z jej logo). Należy tutaj zastanowić się nad wykorzystaniem technologii Flash, która obecnie stosowana jest w bannerach reklamowych (animowanych lub statycznych), animacjach, grach itp. Flash może być użyty do atrakcyjnej prezentacji produktu, trzeba jednak liczyć się z tym, że zbyt duża ilość animacji na stronie może spowolnić jej ładowanie.

Przed uruchomieniem serwisu dobrze jest poprosić kogoś o jego przetestowanie. Dzięki temu można wykryć błędy i poprawić działanie strony. Kiedy strona już działa, należy dbać o jej stałe aktualizowanie i rozwijanie. Dobrze jest też umieścić linki do witryny w portalach branżowych lub na forach dyskusyjnych, aby dowiedziało się o niej jak najwięcej osób oraz zainwestować w pozycjonowanie.

5 grzechów głównych twórców witryn czyli czego robić nie należy

1.przesadna grafika – nie można stosować zbyt krzykliwych kolorów ani zbyt wielu animacji we Flashu (dodajmy do tego menu w tej technologii, które nie jest przyjazne ani dla użytkownika, ani dla wyszukiwarek), spowalnia to tylko ładowanie serwisu i wystawia na próbę cierpliwość odbiorcy

2.zbyt dużo reklam i wyskakujących okienek – tego użytkownicy po prostu nie lubią; reklamy wyświetlające się na całej stronie lub w postaci wyskakujących okienek potrafią odstraszyć każdego

3.muzyka w tle strony – najczęściej bywa tak, że zamiast uatrakcyjniać serwis, czyni go irytującym, zwłaszcza gdy muzyki nie da się wyłączyć

4.zbyt duży rozmiar strony głównej – co do zasady strona główna serwisu razem z grafiką powinna zajmować ok 300 KB, dzięki czemu strona główna ładuje się szybko nawet na wolnych łączach

5.brak dbałości o kod – niepoprawny kod może sprawić problemy nie tylko wyszukiwarkom, ale i użytkownikom (może powodować złe wyświetlanie strony pod różnymi przeglądarkami); kod można przetestować na stronie http://validator.w3.org/

CMS czyli jak zarządzać stroną internetową

System zarządzania treścią (ang. CMS – Content Management System) to aplikacja pozwalająca na proste stworzenie serwisu www, jego aktualizację oraz rozbudowę. W celu instalacji CMS wystarczy mieć konto www z obsługą PHP i bazą danych (np. MySQL, Oracle). Potem wystarczy uzupełnić stronę w treść i ustalić jej ogólny szablon, np. takie moduły jak news, forum, sklep, newsletter. System zarządzania treścią umożliwia łatwe modyfikowanie zawartości strony przez osoby, które nie posiadają wiedzy informatycznej. Dzięki temu zarządzanie serwisem staje się stosunkowo tanie, wygodne i, co ważne, pozostaje wewnątrz firmy. Korzystanie z CMS’ów przynosi przedsiębiorstwu wiele korzyści:

– pełną kontrolę nad stroną i jej treścią (modyfikacje zawartości, czasem menu; zamieszczanie informacji)

– oszczędność czasu i pieniędzy, gdyż firma sama zarządza stroną w dogodnym dla siebie czasie

– proste i automatyczne zmiany wyglądu strony dzięki oddzieleniu grafiki od treści (CMS może bazować na szablonach, dzięki czemu łatwo jest np. zmienić wygląd serwisu na świąteczny)

– łatwe modyfikacje informacji dzięki ich pogrupowaniu i zapisywaniu jako wersje robocze

Mieć, czy nie mieć, czyli po co firmie strona internetowa

Może się wydawać, że pytanie o powody posiadania własnej strony www jest nie na miejscu, gdyż każdy wie, że szanująca się firma powinna taką stronę posiadać. Niemniej jednak istnieją przedsiębiorstwa, których w Internecie nie ma. Jakie więc są zalety własnego serwisu internetowego?

Po pierwsze: darmowa reklama – sama obecność w Internecie sprawia, że odbiorca ma większe szanse zauważyć firmę i jej produkty, a przedsiębiorstwo oszczędza na kosztach promocji

Po drugie: nieograniczony czasowo i przestrzennie rynek zbytu – klienci o każdej porze mogą zapoznać się z ofertą firmy, dodatkowo zaś dzięki zwiększającej się liczbie użytkowników Internetu, grono potencjalnych nabywców stale rośnie

Po trzecie: przedsiębiorstwo otrzymuje ogromną ilość miejsca do zaprezentowania swojej oferty

Po czwarte: kontakt z klientem staje się prosty i szybki

Po piąte: zmiana danych na stronie jest łatwa i wygodna dzięki CMS’om

Po szóste: firma nie musi już szukać klientów, bo to oni sami ją znajdują

Po siódme: przedsiębiorstwo zyskuje prestiż i poprawia swój wizerunek

Obiegowa opinia głosi, że jeśli czegoś nie ma w sieci, to ta rzecz nie istnieje. Jest w tym sporo prawdy, bowiem coraz więcej konsumentów szuka w Internecie informacji o produktach i usługach, a jeśli ich nie znajduje, często porzuca chęć o zakupie. Firmy powinny się z tym liczyć i zainwestować we własny serwis internetowy, gdyż w przyszłości może im się to bardzo opłacić.


Autor: Aldona Derdziak

<< Powrót do Akademii Biznesu

Napisz do autora:

Prosimy o podanie informacji kontaktowych oraz treści wiadomości. Postaramy się odpowiedzieć w jak najszybszym czasie.

Słowa kluczowe: strony www, tworzenie stron www, strona firmowa, Internet, serwisy firmowe, własna strona internetowa

Polecane – profesjonalny transport i sprzedaż kruszyw Wrocław i w okolicach!



Copyright © 2018 katalogprzedsiebiorstw.pl | Wszelkie prawa zastrzeżone
Agencja interaktywna LTB.pl
Dołącz do nas na Facebook'u